بازار بورس

تو بازار بورس عموما برای هر سهم یه نمودار قیمتی بر اساس بازه زمانی هست که تحلیل گران طبق اون افزایش و کاهش قیمت رو درآینده پیش بینی می کنند و این تحلیل ها خودش یک مبنایی هست برای خرید و فروش سهام و خوب به طبع یه سری پیش بینی ها هم میشه که در آینده چه قدر سود خواهید کرد. این ترم درسی داریم که همچین دانشی رو تهش باید به ما بده و از ما خواسته شده خیلی جدی یه مبلغی بذاریم و تو بورس معامله کنیم تا این روندها رو به خوبی یاد بگیریم. خیلی هم شیک استاد در جواب اینکه چه قدر بذاریم گفت یه مبلغی بذارین که اگه الان جلوتون آتیش بزنن عین خیالتون نباشه. یعنی علنا گفت همشو از دست میدی گفت برای خودش این مبلغ دو میلیون تومن هست حالا لازم هست بگم خودش میلیاردر هست. سر کلاس گفت از پانزده سال پیش که کار میکرده تا الان باعث شده میلیاردر شه و حتی داشت راجع به استعلام اینا برامون توضیح میداد گفت یه سهم هایی خریده بوده که اصلا یادش نبوده تو این سال ها که همچین دارایی هایی داشته بس که ناچیز بودند و الان متوجه شده همون ها هشتاد میلیون قیمت دارند. بعد گفت تو این مملکت امروز میخ هم بخرید برد کردید چون فردا قطعا گرون شده با این اقتصادی که ما داریم. بنابراین خیلی هم نگران نباشید هر چی بخرین سود میکنید حتی تو همین بورس هم دیگه مثل سابق نیست و راحت میتونید سود کنید. خلاصه که ما مجبوریم بریم سهام بورس خرید و فروش کنیم بلکه اولا نمره ی درسیمون خوب بشه و ثانیا دیگه واقعا خیلی زشته فردا میخوای بری تو بازار کار کنی بعد هیچی از بازار ندونی. یه کم وحشتناک هست من قبلش تصور میکردم درسم تموم شه دیگه کار خوب با درآمد خوب دارم ولی زهی خیال باطل رفتم کارگزاری کد بگیرم پشت کانتر پسری بود که رشته ی منو و دقیقا دانشگاه منو خونده بود حتی راجع به استادها کلی با هم حرف زدیم. گفتم واقعا جای خوبی کار میکنی من خیلی دلم میخواست اینجا کار کنم و اونم گفت اینجا سیاستشون اینه خانم استخدام نمی کنند که منم گفتم بله در جریان هستم. بعد بهش گفتم تو باید الان تحلیل کنی اینا چرا اینجا پشت پیشخوان که گفت باید فعلا خاک بخوریم و پله پله رشد کنیم. راستش یه کم سرخورده شدم از طرفی نمیدونستم حالا قراره برم تو بورس معامله کنم چی بخرم که ضرر نکنم و پولم سوخت نشه از طرفی چه طوری بفهمم بازار تو چه وضعیتی هست اینا که دیگه از صبح همش تو سایت ها در حال گشت و گذار و غصه خوردن بودم. حالم  بدتر هم شد،  تو همون حوالی که فهمیدم پسرخالم که یه سال از من کوچیکتره و دیپلم ردی هست سانتافه خریده کارش چیه مغازه داره و تو پخش عمده اینام هست. خلاصه هی تشر زدم به خودم بدبخت درس خوندی یارو سهام خریده چند سال وضعش از این رو به اون رو شده تو هم بشین یاد بگیر سود کن دیگه خیلی جدی تو سایت ها گشت میزدم بعد یهو گفتم تو چند ترم رفتی دانشگاه خیر سرت مثل کسی که هیچی نمیدونه عین بز سایت ها رو نگاه میکنی. چی بهتون یاد دادند آخه یهو گفتم قدم اول برای سرمایه گذاری انتخاب صنعت هست و تحلیل شرایط اقتصاد کلان با این وضع دلار باید دنبال شرکت صادراتی باشم که سود کنم خوب چه صنعتی بازدهی ها چک کنم بازه های زمانی مختلف چک کردم رسیدم به صنعت قند و شکر و یهو یه خبرم دیدم که وزیر بهداشت گفته بود باید یارانه قند و شکر رو به گوشت و لبنیات بدیم. خوب دیگه حالا از فردا روغن و شکر گرون میشه به این امید که لبنیات و گوشت ثابت بمونه مثلا پس باید دنبال خرید این ها باشی برو شرکت هاش دربیار ببین کدوم تو صنعت قوی تر هست کدوم ضعیف تره ارزش گذاریش در بیار نسبت های مالی دربیار خوب بالاخره تهش دو سه تا شرکت خوب درمیاد که تو سهمش بخری چرا این قدر ناامید به قضیه نگاه میکنی؟ وقتی دو سه تا شرکت خوب پیدا کردی حالا باید نمودارها چک کنی که کی بخری همون تا فهمیدی خوبه نباید بری بخری. مثلا همین هفته سکه رسید پنج تومن اینا ما سر کلاس بودیم استاد گفت امروز من باشم نمیخرم وقتی این قدر به سرعت میره بالا عموما بعد چند روز یه خرده میاد پایین که خوب امروز واقعا نسبت به چند روز گذشته پایین اومده و گفت که مدام اخبار رو چک میکنه باید روانشناسی بدونی باید سیاست بدونی تا بتونی واقعا تحلیل کنی کی بخری. البته من خودم میخواستم یه ربع بخرم از اول مهر هر روز چک میکردم و گذاشتم موقعی خریدم که تو آذر پایین اومد تو اون قیمتی که من خریدم بعدش ده تومن پایین اومد و بعدش دیگه خیلی رفت بالا اون روز حساب کردم تو هفتاد روز هفتاد درصد سود کرده بودم خوب من فقط یه دونه خریدم و پول بیشتری نداشتم. اما خوب تو آبان هم بود روزی از فردوسی رد شدم که قیمت یهو خیلی بالا رفت و اون روز خودمو نگه داشتم وسوسه نشم بخرم و نخریدمم اگه خریده بودم تو بازه زمانی طولانی تری سود خیلی کمتری عایدم میشد شاید تو چهار ماه دوازده درصد سود میکردم. ولی الان تو دو ماه و ده روز یهو هفتاد درصد سود کردم. امیدوارم بتونم تو بورس هم همین قدر دقیق بازار رو رصد کنم و سود بگیرم اساسی و نباید هم هر چی تصمیم دارم بخرم برم به بچه ها و استادهامون بگم واقعا باید از تجربه سال پیش درس بگیرم. پارسال من روی ارز کار میکردم استارتش سر کلاس یکی از استادها خورد تو فروردین تا اردیبهشت هر چی تابلو نگاه میکردی همه ارزها میرفت بالا جز یکی اونم افغانی بود من رفتم به استادمون گفتم اگه یکی تو بازار آزاد ایران افغانی بخره بعد بره با همین پول تو افغانستان دلار و طلا بخره ارزون تر می افته واسش و کلی هم عدد و رقم و اطلاعات واسش بردم که بگم رو هوا حرف نزدم یک ماه نشد افغانی چنان قیمتش رفت بالا که تو سایت رسما میزد قیمت طلا تو افغانستان با ایران تفاوتش چطوریه یعنی قشنگ معلوم بود این ها با سرمایه کلان بازار رو جابه جا کردند بعدها به خودم میگفتم خنگ خدا میرفتی حداقل قبل اینکه بهش بگی افغانی میخریدی الان تو بازار میفروختی حتما که نباید غصه میخوردی چطور برم افغانستان حتی اون روزا به این فکر میکردم بایه افغانی دوست بشم. فکر کن الانم برم بگم من با این روش ها رسیدم که برم تو کار شرکت های قند  شکر چنان میخرند و بازار جابه جا میشه که تا من بیام بخرم دیگه یه درصدم تو یه سال سود نکنم. فلذا اصل اول زبان در کام گرفتن است و اینکه اطلاعات ندیم به کسی از طرفی اطلاعات هم از بقیه بگیریم بفهمیمم هوش مالیشون در چه حده مثلا راه به راه بری ازشون بپرسی این ماه چی خریدی چند سود کردی؟ 
نظرات 4 + ارسال نظر
اتم سه‌شنبه 14 اسفند 1397 ساعت 12:36 http://thefundamentalist.blogsky.com

خیلی شغل پرفشار و پراسترسی هست به نظرم. من یکی از آشنایان خبرنگار بورس بود. میدیمش متوجه میشدم قضیه چیه.خودم که به شخصه اصلا شخصیتم طوری نیست که دووم بیارم توی این حجم از فشار و استرس.

آره واقعا همین طوری هست، خیلی از آدم انرژی میگیره و یه بخشی هم استرس و تنش زا بودن قضیه است خصوصا روزهایی که داری زیان میدی، حتی سود دادن هم طوری نیست که خیالت راحت باشه همیشگی هست یه روز منفی هست یه روز مثبت واقعا باید تحمل روزهایی که بازار منفی هست داشته باشی تا بتونی دوام بیاری.

میم پنج‌شنبه 9 اسفند 1397 ساعت 21:32 http://baghegolabi.blogsky.com

چقدر پیچیده ست یکم گیج شدم راستی رشته ت چیه ریواس جان ؟
چقدر بدم میاد از جاهایی که خانوما رو استخدام نمیکنن خیلی از موقعیتارو میگیرن و همین باعث میشه که بی انگیزه بشیم

خوب تحلیل دقیق داشتن از وضعیت بازار اونم تو ایران واقعا سخته حتی اگه همه ی راه ها رو درست و اصولی بری. من مدیریت میخونم. اینکه تبعیض جنسیتی میذارن واقعا آزار دهنده است اونم یه جای خیلی لوکس که وقتی واردش میشی فکر میکنی ایران نیست بعد تا آخر عمرت حسرت بخوری که چرا اینجا جایی واسه تو نیست.

نون سین پنج‌شنبه 9 اسفند 1397 ساعت 17:29 http://free-like-a-bird.blogsky.com

خب بنده خدا داری اینجا لو میدی که مجدد!
الان یه پولداری از ابنجا رد شه بره سهام قند و شکر بخره که کار تو بهم میریزه:)

خوب شرکت های زیادی هستند اینکه سهام چه شرکتی بخری واقعا نیازمند تحلیل بنیادی هست و کار یه فرد عادی نیست شاید استاد دانشگاه ما سه سوت در بیاره منم به عنوان دانشجو چند روز وقت بذارم میتونم دربیارم ولی فرد عادی واقعا توان اینکه ریز صورت مالی شرکت ها بخواد تجزیه و تحلیل کنه و بگه کدوم شرکت تو صنعت قند وشکر بهتر از بقیه است نداره، پول ما هم خیلی کمه ولی اونا که اکثرا شرکت هایی قویی دارند و همه جا مدیر هستند منظورم استادامون هست واقعا توان جابه جایی بازار دارند به ده تا شرکت بزرگ یهو مشاوره میدن این سهم رو بخرید.

نون سین پنج‌شنبه 9 اسفند 1397 ساعت 17:15 http://free-like-a-bird.blogsky.com

اقا من عقب موندم از خوندن وبلاگت و الان این پستتو نخوندم ولی اومدم به قولم وفا کنم و کافه خوشگل بهت معرفی کنم.
یه کافه هست که من خیلی دوسش دارم. کافه ویش. محلش میشه انتهای خیابان بزرگمهر جنب خیابونی که یه طرفش دانشگاه تهرانه (اسم اون خیابون نمبدونم چیه!) تو اینستا هم سرچ کنی میاره. قیمتاش به نسبت خوبه و از اون مهمتر اینکه هم فضای باز داره و هم فضای بسته. تو فضای فقط اجازه سیگار کشیدن میدن. و ازونطرف اینکه شهر کتاب دانشگاه هم دقیقا از تو حیاط همین کافه پله میخوره داخلش و بسیار شهر کتاب خوشگل و دوست داشتنی ای هستش...
کافه محبوب منه اونجا:) فضای داخلش هم خوشگل و دلچسبه:) چیز میزاشم خوشمزس تا اونجایی که من خوردم:)
بازم سرچش کن میبینی پیجشون رو:) خوش بگذره:)

کافه های دیگه ای هم هستن که میرم. ولی این از بقیه برام محبوب تر و عزیزتره:)

به لحاظ آدرس اینا متوجه شدم کجاست و این که گفتی شهر کتاب دانشگاه از اونجا زیاد رد شدم ولی تا حالا کافه اش نرفتم حتما امتحان میکنم. من سیگار نمیکشم و خوب ترجیحا هوای پاک باشه استقبال بیشتری میکنم هر چند با دود سیگار بقیه هم مشکلی ندارم. اما خوراکی خوشمزه با قیمت مناسب آپشن خیلی خوبیه، حتما امتحان میکنم. مرسی از پیشنهادت و اینکه وقت گذاشتی همه رو تایپ کردی.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.